Z jakich elementów składa się układ zawieszenia?
Samochód składa się z ważnych podzespołów i części. Sercem każdego pojazdu jest oczywiście silnik, który odpowiada za wytworzenie mocy i napędu auta. Jednak warto również pamiętać o układzie kierowniczym, hamulcowym czy zawieszenia. Ten ostatni jest narażony na trudne warunki ze względu na różny stan polskich dróg oraz uszkodzenia mechaniczne. Dowiedz się, z jakich elementów się składa oraz jaką pełni funkcję w pojeździe.
Czym jest układ zawieszenia w samochodzie?
Układ zawieszenia w samochodzie pełni bardzo ważne funkcje. To on łączy koła pojazdu z całą resztą. Odpowiedzialny jest za stabilizację i utrzymanie pojazdu na odpowiedniej wysokości. Zawieszenie jest wsparciem również dla poprawnej pracy układu kierowniczego. Ponadto wpływa także na przyczepność kół i ograniczenie wstrząsów. Budowa zawieszenia zawiera następujące elementy:
- amortyzator, który jest odpowiedzialny za tłumienie drgań kół i kołysania nadwozia,
- drążek poprzeczny, wzdłużny i wahacz – to te elementy nadają kierunek kołom,
- resor piórowy, sprężyna śrubowa – mają za zadanie resorować, czyli tłumić wstrząsy podczas jazdy za pomocą sprężynowania.
W razie, gdy jedna z tych części się zużyje, praca całego zawieszenia jest niepoprawna i wpływa na komfort, a nawet bezpieczeństwo jazdy. Należy wtedy zakupić nowy element w sklepie motoryzacyjnym. Taką ofertę ma np. Firma Marmerc, która sprzedaje części do Mercedesa.
Jakie są rodzaje układów zawieszenia w samochodach?
W zależności od konstrukcji można wyróżnić następujące układy zawieszenia w pojazdach:
- niezależne
Jego działanie polega na tym, że w ramach jednej osi koła przemieszczają się niezależnie od siebie. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie wstrząsów podczas jazdy. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie wymaga zastosowania większej liczby elementów o odpowiedniej konstrukcji, takich jak wahacze czy drążki skrętne. Przykłady takich zawieszeń to kolumna McPhersona lub układ wielowahaczowy.
- zależne
To proste i ekonomiczne rozwiązanie w porównaniu do zawieszenia niezależnego, jednak nie zapewnia takiego samego komfortu jazdy. Ze względu na wysoką wytrzymałość zazwyczaj jest stosowane w samochodach ciężarowych i terenowych.
- półzależene
Jest kompromisem pomiędzy wcześniej opisanymi układami, wykorzystuje się w nim wahacze wzdłużne.
Warto wiedzieć, że w zależności od wybranej technologii i marki pojazdu należy zastosować odpowiednie elementy zawieszenia. Wynika to z tego, że części do Mercedesa będą się różnić od tych używanych w innych koncernach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana