Z czego może wynikać gorsza praca hamulców?
Układ hamulcowy, z pewnością zaliczyć można do najważniejszego w całym samochodzie. Nic dziwnego. Odpowiedzialny jest bowiem z bezpieczeństwo osób podróżujących autem oraz innych użytkowników dróg. Jeśli zauważyłeś gorszą skuteczność hamowania i zastanawiasz się, z czego może wynikać gorsza praca hamulców, nie zwlekaj! Jak najszybciej odwiedź warsztat samochodowy.
Czym jest i jak zbudowany jest układ hamulcowy?
Układ hamulcowy składa się z hamulca zasadniczego oraz hamulca awaryjnego, czyli ręcznego. Zadaniem hamulca zasadniczego jest zatrzymywanie pojazdu podczas jazdy w sposób odpowiedni do warunków ruchu drogowego i okoliczności. Natomiast hamulec ręczny służy do unieruchomienia samochodu podczas postoju, a dodatkowo traktowany jest jako hamulec awaryjny do użycia w nieprzewidzianych okolicznościach. Najważniejszymi elementami w układzie hamulcowym oprócz pompy hamulcowej i siłowników, przewodów ciśnieniowych i elementów konstrukcyjnych są tarcze hamulcowe oraz klocki i okładziny hamulcowe. Mając na uwadze bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego należy pamiętać o regularnych przeglądach układu hamulcowego. Tym bardziej że poddawany jest on dużym obciążeniom mechanicznym.
Problem pierwszy – wyeksploatowane okładziny i klocki hamulcowe
Wyraźne piski i niepokojące metaliczne odgłosy podczas hamowania z pewnością zwiastują wyeksploatowanie klocków hamulcowych. Eksperci zwracają uwagę, że termin ich wymiany zależy od intensywności i dynamiki jazdy. Przy spokojnej jeździe po mieście powinny wystarczyć do przejechania nawet 50 tys. km. Kierowca jeżdżący bardzo dynamiczne będzie zmuszony do wymiany klocków już po 10 tys. km. W nowoczesnych pojazdach konieczność wymiany klocków sygnalizuje komputer pokładowy. Zniszczeniu na skutek długiej eksploatacji ulegają także okładziny w hamulcach bębnowych. Zarówno klocki, jak i okładziny hamulcowe najlepiej kupić od zaufanych dystrybutorów akcesoriów samochodowych. Dobrym przykładem rzetelnej firmy motoryzacyjnej jest hurtownia z częściami samochodowymi S-auto z Wrocławia.
Czas na wymianę tarcz hamulcowych
Kontrolę stanu technicznego tarcz hamulcowych należy wykonywać przy każdym przeglądzie okresowym pojazdu. Głównym kryterium oceny zużycia tarczy hamulcowej jest pomiar jej grubości. Zadaniem mechanika jest dokładne obejrzenie tarcz i sprawdzenie, czy nie widać żadnych uszkodzeń spowodowanych miejscowymi przegrzaniami, nalotami korozji, czy też pęknięciami. Może również skorzystać ze specjalnych punków, umieszczonych przez producenta tarczy, które informują o ich stanie zużycia. Tarcze hamulcowy powinny być wymienianie średni co 70 – 80 tys. km.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana