Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów. Co warto wiedzieć?

Spis treści
- Wymiana oleju – czemu jest tak ważna?
- Jak często wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
- Statyczna czy dynamiczna wymiana oleju?
Automatyczne skrzynie biegów to układy, które triumfują dziś na polskich drogach. Nie powinno to dziwić, bo popularne „automaty” znacznie zwiększają satysfakcję z jazdy. Poza tym bardzo dobrze sprawdzają się one w ruchu miejskim, czyli tam, gdzie dość często trzeba zmieniać biegi. Żeby jednak takie skrzynie działały bez zarzutu, potrzebny jest olej, który trzeba co jakiś czas wymieniać.
Wymiana oleju – czemu jest tak ważna?
W przypadku skrzyni AT proces zużywania się oleju przekładniowego jest znacznie szybszy niż w tradycyjnych układach. To właśnie dlatego tak ważnym zagadnieniem jest wymiana oleju w skrzyni automatycznej.
Przeczytaj również: Kiedy warto odwiedzić serwis samochodowy nawet jeśli auto działa?
Starzenie się oleju postępuje wraz z kolejnymi przejechanymi klientami. Nie bez znaczenia jest też to, jak często poddawany on jest różnego rodzaju obciążeniom cieplnym. Tak jest np. w przypadku jazdy z wysoki prędkościami.
Przeczytaj również: Wymiana oleju a osiągi motocykla: dlaczego to ma znaczenie?
Czynnik olejowy pełni w tym sensie funkcję lubrykatora eksploatacyjnego.
Jak często wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach AT uzależniona jest od wielu czynników. Między innymi od tego, z jaką marką pojazdu ma się do czynienia oraz od tego, jak wiekowy jest pojazd.
Przeczytaj również: Co obejmuje serwis BMW w Poznaniu?
Uśrednione szacunku mówią jednak o tym, że wymiana oleju w automatycznych przekładniach powinna nastąpić po przejechaniu od 60 do 120 tysięcy kilometrów. Chodzi jednak o pierwszą wymianę. Kolejne powinny być już częstsze i następować po pokonaniu następnych 40 – 100 tysięcy kilometrów. Ważne jednak, by taką wymianę przeprowadzali specjaliści, na przykład z Serwisu Samochodowego MP Marcina Piestrzyńskiego.
Nie warto odkładać takiej wymiany na ostatnią chwilę. Im dłużej się zwleka, tym większe prawdopodobieństwo usterki. Jej usunięcie może być bardzo kosztowne.
Statyczna czy dynamiczna wymiana oleju?
Wymiana oleju w „automacie” może być przeprowadzona metodą statyczną lub dynamiczną. Ta pierwsza, inaczej zwana wymianą grawitacyjną, bazuje na prostej mechanicznej zasadzie. Specjaliści odkręcają korek spustowy, a stary olej zastępuje się nowym. Ta technika jest jednak zawodna, bo wewnątrz przekładni hydrokinetycznej i w przewodach wciąż zatrzymuje się wiele pozostałości – nawet na poziomie kilkudziesięciu procent.
Dlatego dużo bardziej rekomendowana metodą jest wymiana dynamiczna oleju. Pozwala ona na pełną wymianę płynu.
Polega na włączeniu urządzenia do wymiany oleju w obieg smarowania skrzyni biegów w trakcie jej pracy. Pompa oleju przekładni pozbywa się w ten sposób zużytego czynnika. Na jego miejsce wtłaczany jest natomiast świeży olej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Tjm Auto Serwis Tomasz Chorzewski
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. wielkopolskie62-081 Przeźmierowo, Południowa 10A
-
Auto Hol Pomoc drogowa Piotr Jodko
Pomoc drogowa, holowanie pojazdów woj. kujawsko-pomorskie86-005 Białe Błota, Różana 6
-
Mateusz Dubiel Auto serwis
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. małopolskie32-600 Brzezinka, Wiślana 11