Usunięcie, regeneracja czy wymiana DPF – na co się zdecydować?
Filtr DPF to element samochodów, które wyposażone zostały w silnik diesla – chociaż pojawia się on również w niektórych pojazdach napędzanych benzyną. Głównym założeniem tego elementu jest ochrona środowiska naturalnego przed zbyt dużą emisją cząsteczek stałych do otoczenia. Wszelkie zanieczyszczenia podczas spalania diesla osadzają się w filtrze, a z rury wydobywają się oczyszczone spaliny. Sprawdź, co zrobić podczas awarii.
Zasada działania filtra DPF
Działanie filtra DPF nie należy do skomplikowanych. W jego wnętrzu znajduje się specjalny czujnik ciśnienia, który przesyła informacje do komputera głównego samochodu o konieczności wypalenia pozostałości spalin. Spalanie, jak zaznaczają specjaliści z takich firm, jak REGENERACJA DPF, inicjowane jest poprzez dostarczenie do komory spalania większej dawki paliwa. Dzięki temu wyższa temperatura gazów powoduje wypalenie zalegających w filtrze zanieczyszczeń.
Niektóre filtry DPF mają dodatek w postaci wbudowanego wtryskiwacza paliwa, który podczas procesu wypalania dawkuje odpowiednią jego ilość wprost do filtra. Rozwiązanie to ma jednak dwa zasadnicze minusy:
- konieczność utrzymania samochodu na wysokich obrotach przez około 15 minut po zakończeniu trasy,
- popiół z oleju, który nie ulega wypalaniu.
Regeneracja czy wymiana filtra DFP?
Istnieje kilka możliwości, które pozwalają na przywrócenie prawidłowej przepustowości filtra DPF. Najczęściej spotykaną metodą jest regeneracja oparta na działaniu mechanicznym lub chemicznym. Dodatkowo koszt takiej operacji jest niższy niż podjęcie decyzji o wymianie danego elementu na całkiem nową część.
Jednym z często wykorzystywanych sposobów jest regeneracja filtra DPF, która polega na jego wymontowaniu z samochodu oraz rozcięciu. Następnie poddaje się go działaniu wysokiej temperatury, która może dochodzić nawet do 700°C. Trwa to od 8 do 48h. Po skończonym procesie jest on ponownie spawany i montuje się go w aucie. Drugim rozwiązaniem jest zanurzenie części w wodzie z dodatkiem substancji chemicznych. Następnie wykorzystuje się ultradźwięki, które mają za zadanie rozpuścić zalegające w filtrze zanieczyszczenia.
Po wymontowaniu filtra DPF jego stan jest oceniany przez mechanika. Jeżeli jest uszkodzony konieczna jest wymiana na nowy element. Kierowca może zdecydować się na zakup oryginalnej części, na której przejedzie nawet kolejne 150 tysięcy kilometrów, lub zamiennika. Innym rozwiązaniem jest kupno używanego filtra DPF po regeneracji. Usuwanie filtra DPF jest niezgodne z polskimi przepisami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana