OBDII czyli On-Board Diagnostic II. Co to takiego?
Twój samochód nie pracuje, tak jak powinien? Chcesz wykonać szczegółową diagnostykę sposobu działania silnika? Udogodnieniem dzisiejszych samochodów jest ich wyposażenie w system samodiagnostyczny, który daje pewność w aspekcie koniecznych do przeprowadzenia napraw. Udaj się do profesjonalnego serwisu samochodowego! Wykonaj OBDII i zobacz jak prosto i dokładnie wyszukuje się usterki za pomocą kodów i kontrolek.
Co to jest OBDII?
OBDII, OBD2, inaczej On-Board Diagnostic level 2, można przetłumaczyć jako diagnostykę pokładową drugiego poziomu. Jest efektem potrzeby ujednolicenia standardów szybkiej diagnostyki usterek, która może wpłynąć negatywnie na samochód, przez co zwiększy się emisja szkodliwych substancji do środowiska.
OBDII to rozwinięty standard diagnostyczny. W Europie pojawił się w 2001 roku w przypadku silników benzynowych. Z kolei w 2003 roku OBDII obowiązywał także w silnikach diesla.
W większości aut złącze znajduje się po lewej stronie w okolicach kolumny kierowniczej. Czasami można spotkać wyjątki, jak np. Passat serii B5, gdzie złącza należy poszukiwać pod zaślepką środkowej konsoli znajdującej się po prawej stronie od ręcznego hamulca. Innym przykładem może być Ford S-Max, gdzie umiejscowieniem jest lewy schowek kierowcy.
W jakim celu stosuje się złącze diagnostyczne OBDII?
Dużym atutem standaryzacji OBDII jest możliwość zdiagnozowania błędu silnika za pomocą odczytania kodu. Dzięki temu wszelkie naprawy są znacznie prostsze. Co więcej, istnieje możliwość komputerowego usunięcia usterki po jej wcześniejszej korekcie.
Nie jest to jedyna możliwość — kod można usunąć także przed naprawą. Jest to korzystne w przypadku niektórych aut. Zdarza się, że usterki w ich przypadku warunkują przejście silnika do trybu awaryjnego. Samochód zaczyna pracować inaczej, wolniej, mniej wydajniej. Tym samym usunięcie kodu usterki anuluje tryb awaryjny.
Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne w momencie przebywania w innym mieście lub za granicą, gdzie nagła awaria zmusza do szybkiego poszukiwania mechanika lub serwisu, co niestety jest bardzo problematyczne, a także związane z kosztami.
Jak widać, OBD2 jest przydatnym narzędziem diagnostycznym, zgodnym z wybranymi normami SAE oraz ISO. Za pomocą ujednolicenia komunikacji, stosując jeden przyrząd, można podłączyć się do komputera i odczytać dane z wybranego pojazdu, uproszczając proces naprawy. W celu wykonania diagnostyki warto udać się do profesjonalnego serwisu np. Serwisu Aut Ciężarowych LKW Zenon Zawada we Wrocławiu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana