Na czym polega wymiana podzespołów zawieszenia?
Układ zawieszenia jest jednym z tych układów w samochodzie, który jest odpowiedzialny za komfort jazdy i bezpieczeństwo. Dlatego ważna jest systematyczna kontrola tych układów i w konsekwencji ewentualna naprawa uszkodzonych podzespołów. Jakie są typy zawieszeń we współczesnych samochodach? Jak zwykle przebiega diagnostyka układu zawieszenia? Dlaczego jest aż tak istotna?
Czym jest zawieszenie w pojeździe?
Zawieszenie jest częścią pojazdu, które łączy nadwozie z kołami. Jego rolą między innymi jest przenoszenie na części nadwozia sił, naprężeń i napięć powstających w czasie jazdy. Współcześnie zawieszenia stosowane w pojazdach dzieli się na zależne, niezależne (podział na oś przednią i tylną) oraz współzależne. Trzeba też zauważyć, że aktualnie coraz częściej produkuje się zawieszenia pneumatyczne, które są lepszą alternatywą dla układów niezależnych, pracujących w systemie resorowanym.
W każdym z rodzajów zawieszenia występują stałe elementy, które na skutek eksploatacji, mogą ulec zużyciu. Elementy sprężyste w zawieszeniu, to resory. W firmach takich, jak MAX-AUTO Serwis, które zajmują się serwisowaniem pojazdów, najczęściej diagnozuje się problemy z amortyzatorami, czyli elementami tłumiącymi. Ich zużycie zależy bowiem od warunków drogowych i stylu jazdy. Inne elementy zawieszenia, to łączniki i prowadnice.
Diagnozowanie uszkodzeń układu zawieszenia
Diagnozowanie stanu elementów zawieszenia wbrew pozorom nie jest łatwe. Najczęściej bowiem są wymieniane podzespoły, co stanowi tylko usunięcie skutków. Natomiast ważne jest ustalenie przyczyn, które prowadzą do zniszczenia lub awarii części. Dzięki temu unika się powtarzania problemu. Tylko dokładna diagnostyka oraz zastosowanie odpowiednich procedur naprawczych pozwalają na trafne określenie, które podzespoły koniecznie trzeba wymienić.
Dlatego też za każdym razem konieczna jest kontrola takich podzespołów jak łożyska, elementy metalowo-gumowe i połączenia sworzni kulowych. Ponadto trzeba sprawdzić stan elementów sprężystych, zakres tłumienia amortyzatorów i jakość oporów tarcia występujących w zawieszeniu.
Ocena wizualna
Wymiana podzespołów zawieszenia, za każdym razem powinna być poprzedzona oceną wizualną. W jej efekcie już na wstępie można zlokalizować widoczne gołym okiem zniszczenia. Przed przystąpieniem do diagnozowania uszkodzeń i wymiany elementów zawieszenia konieczna jest jazda próbna. Na jej podstawie, doświadczony mechanik jest w stanie wstępnie wychwycić sporą część nieprawidłowości, które czasem powodują niebezpieczne przechyły nadwozia i inne niepożądane efekty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana