Na czym polega leasing samochodowy?

Na czym polega leasing samochodowy?

Dawniej, gdy nie mogliśmy pozwolić sobie na zakup nowego auta, jedynym rozwiązaniem było wzięcie kredytu samochodowego. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się firmy oferujące samochód w leasing. Z leasingu może skorzystać praktycznie każdy, bez względu na to, czy pracuje na etacie, czy prowadzi własną firmę. Chcesz wziąć auto w leasing, ale nie wiesz, czy to się opłaca? Przeczytaj nasz artykuł.

Co to jest leasing samochodu?

Leasing samochodowy jest niezwykle popularnym i wygodnym sposobem użytkowania pojazdów przez mniejsze i większe spółki. Polega na tym, że dana spółka nie kupuje auta na własność, tylko dostaje je na określone raty. W takim przypadku spółka otrzymuje na pewien czas samochód od firmy leasingowej, która jest rzeczywistym właścicielem pojazdu. Leasing oznacza więc umowę cywilnoprawną, którą jest zawierana między leasingodawcą, a leasingobiorcą na określony czas (zazwyczaj na 2-4 lata).

Wzięcie auta w leasing różni się od zakupu samochodu na raty tym, że przez cały okres trwania umowy dana firma ma możliwość korzystania z pojazdu, nie będąc jego właścicielem. W sytuacji wygaśnięcia umowy, spółka może wykupić samochód od firmy leasingowej za kwotę, którą wcześniej pomiędzy sobą ustalili (najczęściej jest to 1 procent wartości).

Jakie są rodzaje leasingu?

Przed podpisaniem umowy leasingu, warto zastanowić się, który jego rodzaj będzie dla nas najlepszy. Wyróżniamy:

Leasing operacyjny firma leasingowa jest właścicielem pojazdu przez cały czas trwania umowy i pobiera opłaty, które nie pokrywają wartości auta. W takim przypadku okres umowy jest zazwyczaj krótszy, niż przewidywany czas przydatności samochodu. Oznacza to, że firma leasingowa odlicza podatek od części środków majątku przedsiębiorcy, który zdecydował się na wzięcie auta w leasing. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poza tym pokrywanie rat związanych z opłatą wstępną oraz ubezpieczeniem.

Leasing finansowy – przedsiębiorca może nabyć prawo własności do auta już na początku podpisania umowy i spłacać swój zakup w ratach za cenę obowiązującą w chwili nabycia danego pojazdu. Przedsiębiorca ma także szansę na to, by nieodpłatnie przejąć lub nabyć samochód już po wygaśnięciu umowy, lecz wiąże się to z koniecznością zapłacenia odszkodowania firmie leasingowej. Koszty, jakie musi ponieść przedsiębiorca w czasie obowiązywania umowy, to opłaty podatkowe, odsetkowe oraz ubezpieczeniowe.

Leasing konsumencki – jest skierowany do osób, które nie posiadają własnej firmy. W takiej sytuacji leasingodawca daje do odpłatnego korzystania osobie lub firmie prywatnej określone auto, w zamian za raty. Leasing tego rodzaju ma wiele zalet, m.in., jest łatwo dostępny, nie posiada opłaty wstępnej oraz wiąże się z niewielką ilością formalności.

Jak wziąć samochód w leasing?

O tym, jak wziąć leasing na samochód decyduje przede wszystkim fakt, czy leasingobiorcą jest firma czy osoba prywatna, oraz jaka jest wartość auta, które będzie przedmiotem leasingu.

Staranie się o leasing powinniśmy zacząć od złożenia odpowiedniego wniosku i innych dokumentów, które wymaga od nas firma. Na ogół firma leasingowa ma obowiązek sprawdzić nas w Krajowym Rejestrze Długów, Biurze Informacji Kredytowej i innych ośrodkach informacji gospodarczej.

Zazwyczaj oczekiwanie na ostateczną decyzję nie trwa zbyt długo. Gdy nasz wniosek zostanie pomyślnie rozpatrzony, możemy zawrzeć umowę i uiścić opłatę wstępną. Ostatni etap to kupno i rejestracja auta, po czym firma leasingowa umawia się z nami na termin i miejsce odbioru samochodu. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.