Lepkość oleju silnikowego – parametr, który ma znaczenie
Silnik składa się z elementów, które poruszają się względem siebie, co powoduje powstawanie tarcia wynikającego z chropowatości ich powierzchni. Oznacza to przyspieszone ścieranie się oraz wytwarzanie dużych oporów, co z kolei „zużywa” część generowanej mocy. Metodą redukcji tarcia jest zastosowanie oleju silnikowego, który pozwoli na zmianę tarcia suchego w mokre. Musi on jednak mieć odpowiednie parametry – przede wszystkim właściwą lepkość.
Dlaczego lepkość oleju jest ważna?
Właściwe smarowanie elementów silnika spalinowego wymaga wytworzenia tzw. filmu olejowego na powierzchni współpracujących ze sobą podzespołów, głównie na wewnętrznych ściankach cylindrów. Olej silnikowy krąży w nim dzięki pompie generującej odpowiednie ciśnienie i systematycznie przepływa przez filtr, co pozwala na usuwanie z niego pojawiających się zanieczyszczeń. Ważna będzie więc z jednej strony jego zdolność do płynięcia, a zatem pokrywania smarowanych powierzchni, a z drugiej – możliwość dobrego do nich przylegania. Parametrem pokazującym stosunek obu tych właściwości jest lepkość. Oleje o wysokiej lepkości będą mniej płynne, lecz mocniej „przywrą” do elementu, natomiast oleje o niskiej lepkości będą się łatwiej rozpływały, lecz jednocześnie ich poziom przylegania okaże się niższy. Projektanci silników przygotowując konkretną konstrukcję, przyjmują założenia co do płynności oleju, uwzględniając zarówno wpływającą na nią temperaturę pracy, jak i wymagania co do trwałości urządzenia. Dobierając właściwy olej, należy więc przestrzegać wskazówek producenta w tym zakresie.
Jak oznaczana jest lepkość oleju?
Optymalne parametry oleju są podawane zarówno przez producentów silników, którzy określają wymagania co do jego klasy jakościowej i lepkości, jak i wytwórców oleju. Ponieważ charakterystyka oleju zmienia się wraz z temperaturą pracy – lepkość rośnie, gdy jest ona większa, a spada, gdy będzie mniejsza – ważne jest określenie jej w obydwóch warunkach. Jest ona więc podawana wg norm SAE i obejmuje lepkość zimową, tj. pokazuje zdolność do rozpływania się oleju przy obniżonej temperaturze oraz lepkość letnią. Lepkość zimowa jest podawana z literką W, a letnia bez niej – pierwsza obejmuje zakres od 0W do 25W, a druga od 20 do 60. Jednym z istotnych parametrów jest też zdolność oleju do zmiany swojej lepkości wraz z temperaturą. Podatność na takie dopasowanie do warunków pokazuje wskaźnik lepkości (Viscosity Index).
Duży wybór środków smarnych, w tym olejów silnikowych można znaleźć w ofercie firmy Proauto. Specjalizuje się ona w dostarczaniu olejów, smarów i produktów eksploatacyjnych, a także chemii dla myjni samochodowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana