Klasyfikacja hamulców samochodowych ze względu na budowę i zasadę działania

Nie ulega wątpliwości, że sprawny układ hamulcowy w pojeździe wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na komfort jazdy. Ze względu na budowę oraz zasadę działania, hamulce samochodowe możemy podzielić na układy hamulcowe pneumatyczne oraz układy hamulcowe hydrauliczne. Czym charakteryzuje się każdy z nich? Na jakiej zasadzie działają poszczególne układy hamulcowe? Odpowiadamy!
Prawidłowe hamowanie uzależnione jest nie tylko od jakości, ale też od siły hamulców. Pracują one bowiem pod ogromnym obciążeniem – ich zadaniem jest wygenerowanie nacisku, który wywoła sprawne wytracanie prędkości.
Hamulce samochodowe, ze względu na budowę oraz zasadę działania, możemy podzielić na: hamulce pneumatyczne oraz hydrauliczne. Godną polecenia firmą, oferującą wysokiej jakości auto części do samochodów ciężarowych, a także świadczącą profesjonalne usługi regeneracji zacisków hamulcowych oraz elementów wchodzących w skład układów kierowniczych, jest BROMSOK TRUCKS.
Układy hamulcowe pneumatyczne
Układy hamulcowe pneumatyczne są wyjątkowo wytrzymałe i trwałe, dlatego stosuje się je zwykle w pojazdach ciężarowych, autobusach, pojazdach przemysłowych, rolniczych oraz leśnych – czyli w pojazdach narażonych na większe przeciążenia.
Zasada działania hamulców pneumatycznych nie jest skomplikowana: hamulec pneumatyczny do swojej pracy, zamiast cieczy, wykorzystuje powietrze. Większość hamulców działa dzięki płynowi hamulcowemu, który odpowiednio napierając na klocki hamulcowe, wraz z tarczami, wyhamowuje koła. Układy pneumatyczne zaś, zamiast płynu, do swojej pracy wykorzystują ciśnienie powietrza. W układzie panuje wysokie ciśnienie, które z chwilą naciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca, gwałtownie się obniża. Specjalne siłowniki połączone ze zbiornikiem powietrza, w ten właśnie sposób sterują układem, wytracając prędkość pojazdu. Nad wszystkim czuwa tak zwany zawór sterujący.
Układy hamulcowe hydrauliczne
Układ hamulcowy hydrauliczny stosowany jest zarówno w samochodach osobowych, jak i w pojazdach cięższych, takich jak autobusy. Popularnym rodzajem hamulca hydraulicznego, jest hamulec tarczowy, składający się z zacisków hamulcowych przymocowanych do zwrotnicy koła, odpowiedzialnych za dociskanie klocków hamulcowych do tarcz.
Hydrauliczny hamulec działa bowiem na zasadzie tak zwanej prasy hydraulicznej: w momencie, gdy kierowca naciśnie na pedał hamulca, płyn hamulcowy krążący w układzie przedostaje się do tłoczków, znajdujących się w cylinderkach, co skutkuje dociśnięciem elementów ciernych – w tym przypadku – klocków hamulcowych do tarcz.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
PHU Eko-Auto Import-Export Pirot Patrik
Samochody - akcesoria, części zamienne - detal woj. świętokrzyskie26-130 Suchedniów, Warszawska 78
-
Lamebax
Samochody - akcesoria, części zamienne - produkcja, hurt woj. mazowieckie96-513 Stary Dębsk 1a
-
Agat. Szyby samochodowe
Samochody - szyby, reflektory, lusterka woj. dolnośląskie58-100 Świdnica, Strzelińska 35