Artykuł sponsorowany

Kiedy trzeba przerejestrować samochód?

Kiedy trzeba przerejestrować samochód?

Przed osobami, które kupują używany samochód, stawiane są liczne obowiązki. Mogą być one zobligowane między innymi do poinformowania wydziału komunikacji o zmianie właściciela nabytego pojazdu – w zależności od tego, czy auto zostało kupione w Polsce, czy za granicą. Czy do ich obowiązków należy również przerejestrowanie samochodu? W tym kontekście stawianych jest obecnie wiele pytań.

Czy zakup używanego samochodu w Polsce zobowiązuje nabywcę do przerejestrowania pojazdu?

Nabywca używanego pojazdu mechanicznego zarejestrowanego w Polsce jest zobligowany do zgłoszenia zmiany właściciela w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub darowizny. Taką informację powinien dostarczyć do wydziału komunikacji. Za niezgłoszenie faktu nabycia pojazdu grozi kara od 200 do 1 000 zł. Również ta osoba, która przeprowadziła sprzedaż samochodu osobowego, np. w Dębicy, jest zobowiązana do tego, by w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub darowizny powiadomić starostę o zbyciu auta. Jeżeli pojazd został kupiony poza granicami Polski, powinność ta nie obowiązuje.

Należy jednak zaznaczyć, że zgłoszenie faktu nabycia pojazdu nie musi iść w parze z jego przerejestrowaniem. Przedstawiciele firm zajmujących się sprzedażą samochodów osobowych, takich jak przedsiębiorstwo Szewczyk Automotive z okolic Dębicy, wielokrotnie są pytani przez swoich klientów o to, kiedy niezbędne jest przerejestrowanie auta, a kiedy nie ma takiej konieczności. Jeżeli pojazd jest zarejestrowany w Polsce, to jego nabywca nie musi go przerejestrowywać łącznie z poinformowaniem wydziału komunikacji o zmianie właściciela samochodu. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa nie regulują, w jakim terminie trzeba tego dokonać. Dane w dowodzie rejestracyjnym muszą zgadzać się z danymi faktycznymi, natomiast prawo nie wskazuje wprost, kiedy należy spełnić obowiązek z tym związany.

Kiedy konieczne jest przerejestrowanie auta?

W wybranych przypadkach nabywca pojazdu musi dokonać przerejestrowania samochodu. Jeżeli auto zostało kupione za granicą, niezbędne jest jego zarejestrowanie w Polsce. Osoba, która je kupiła, standardowo ma na to 30 dni od daty nabycia pojazdu. Podczas wizyty w urzędzie należy mieć ze sobą wypełniony wniosek o przerejestrowanie pojazdu, dowód osobisty, dokument potwierdzający własność auta (np. umowę kupna-sprzedaży), dowód rejestracyjny, badania techniczne i kartę pojazdu, tablice rejestracyjne, ubezpieczenie OC samochodu oraz potwierdzenie wniesienia opłaty za przerejestrowanie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.