Kiedy akumulator wymaga wymiany na nowy?
Żywotność akumulatora samochodowego zależy od wielu czynników, które bezpośrednio wpływają na szybsze rozładowywanie się i trwałość baterii. Kontynuowanie eksploatacji niesprawnego akumulatora ma negatywny wpływ na instalację elektryczną. Większość kierowców przypomina sobie o istnieniu akumulatora, dopiero gdy auto nie chce odpalić. Aby temu zapobiec, dowiedz się, jakie objawy powinny Cię zmusić do wymiany baterii na nową!
Niskie napięcie spoczynkowe akumulatora
O konieczności wymiany baterii świadczyć będzie samoczynne rozładowywanie się akumulatora. Przy pomocy woltomierza możesz sprawdzić jego napięcie. Taką czynność najlepiej wykonać rano przed uruchomieniem silnika.
Prawidłowa wartość na wyświetlaczu powinna wynosić przynajmniej 12.5 V. Wartość 12.2 V oznacza, że akumulator jest niedoładowany, a wartość poniżej 12.0 V informuje o jego rozładowaniu – zauważa specjalista z firmy Bat Profi, która jest doświadczonym dystrybutorem akumulatorów.
Problem z rozruchem silnika i układem elektrycznym
Oznaką, że żywotność akumulatora dobiega końca, jest także brak płynności i zawodność układu elektrycznego, spadek intensywności świecenia świateł lub częste korzystanie z prostownika czy urządzeń rozruchowych. Jeśli musisz z nich korzystać częściej niż dwa razy w tygodniu, to oznacza, że akumulator jest już prawdopodobnie zużyty. Zapowiedzią poważnych problemów jest niemożliwość włączenia samochodu.
Warto jednak sprawdzić, jak zachowuje się auto po podłączeniu innego akumulatora. Jeśli na innej baterii silnik odpala, to najprawdopodobniej rozrusznik nie jest w stanie osiągnąć granicznej prędkości. Z kolei, jeśli silnik może pracować po podłączeniu do zewnętrznego źródła prądu, to oznacza, że dotychczasowy akumulator jest w stanie kompletnego zużycia lub dochodzi w nim do zwarcia.
Zbyt niski poziom elektrolitu
Jednym ze skutków reakcji zachodzących w akumulatorze jest odparowywanie wody, która stanowi większościowy składnik elektrolitu. Kierowcy najczęściej stosują akumulatory samochodowe bezobsługowe, których stan wystarczy kontrolować raz na parę lat. W akumulatorach obsługowych najlepiej robić to raz do roku (przed zimą). Akumulator, w którym poziom elektrolitu jest zbyt niski, nie będzie nadawał się do dalszego użytku. Niski poziom elektrolitu powoduje wysychanie ołowianych płyt i skutkuje całkowitym rozładowaniem się baterii. Aby tego uniknąć, należy kontrolować poziom płynu. Pamiętaj, że do uzupełnienia możesz użyć jedynie wody destylowanej lub demineralizowanej!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana