Jak działa pompa do paliwa?
Pompa paliwowa to kluczowy element układu zasilania silnika spalinowego, który odpowiedzialny jest za dostarczanie paliwa z zbiornika do komory spalania. Bez niej, silnik nie mógłby funkcjonować, a samochód nie mógłby się poruszać. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu urządzeniu, dowiedziemy się, jak działa pompa do paliwa, jakie są jej rodzaje oraz jakie objawy wskazują na jej uszkodzenie.
Rodzaje pomp paliwowych
Pompy do paliwa można podzielić na trzy główne rodzaje, które różnią się między sobą budową i zastosowaniem. Są to pompy mechaniczne, elektryczne oraz wysokociśnieniowe. Pompy mechaniczne stosowane są głównie w starszych samochodach z silnikami gaźnikowymi i napędzane są bezpośrednio przez wał korbowy silnika. Pompy elektryczne, najbardziej popularne w nowoczesnych pojazdach, napędzane są za pomocą silnika elektrycznego i montowane są zwykle wewnątrz zbiornika paliwa lub na zewnątrz niego. Pompy wysokociśnieniowe stosowane są w układach Common Rail, które charakteryzują się dużym ciśnieniem wtrysku paliwa.
Przeczytaj również: Które części samochodowe najszybciej ulegają zużyciu?
Budowa i działanie pompy paliwowej
W przypadku pomp mechanicznych, podstawowymi elementami są korpus pompy, membrana, zawory ssący i tłoczny oraz dźwignia napędzająca. Pompa działa na zasadzie ruchu membrany, która zasysa paliwo przez zawór ssący, a następnie tłoczy je przez zawór tłoczny do gaźnika lub układu wtryskowego. Pompy elektryczne składają się z silnika elektrycznego, wirnika, korpusu oraz zaworów ssących i tłocznych. W ich przypadku, ruch wirnika powoduje przemieszczanie paliwa wewnątrz pompy i tłoczenie go do komory spalania.
Przeczytaj również: Części samochodowe - jak wybrać najlepsze produkty dla swojego auta?
Objawy uszkodzonej pompy paliwowej
Uszkodzenie pompy paliwowej może prowadzić do różnych problemów związanych z działaniem silnika. Objawy takie jak nieregularna praca silnika, spadek mocy, trudności z uruchomieniem pojazdu czy zwiększone zużycie paliwa mogą wskazywać na problemy z pompą. Ponadto, uszkodzona pompa może powodować przegrzewanie się silnika oraz nieprawidłowe ciśnienie paliwa w układzie.
Przeczytaj również: Wybór odpowiednich części do busa: Poradnik dla właścicieli flot
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana