Jak działa i do czego służy stanowisko probiercze EPS 205?
Dokonywanie napraw najbardziej zaawansowanych technologicznie podzespołów montowanych w nowoczesnych samochodach wymaga korzystania z wyspecjalizowanych urządzeń, które ułatwiają przeprowadzanie poszczególnych napraw, a także pozwalają na szybkie sprawdzenie, czy przyniosły one odpowiednie rezultaty. W przypadku napraw wtrysków funkcję sprzętu umożliwiającego weryfikację funkcjonowania podzespołu pełni stanowisko probiercze.
Co przesądza o właściwej pracy silnika?
Prawidłowe działanie silnika spalinowego zależy od wielu czynników. W nowoczesnych jednostkach napędowych jednym z elementów przesądzających o ich sprawnej pracy oraz możliwości uzyskiwania optymalnych parametrów, jeżeli chodzi o moc, a także poziom spalania są wtryskiwacze odpowiadające za dobór i rozpylenie właściwej dawki paliwa. W silnikach diesla najczęściej korzysta się z systemu common rail, gdzie podawanie oleju napędowego jest możliwe za sprawą wtryskiwaczy elektromagnetycznych albo piezoelektrycznych. Wciąż w znacznej liczbie pojazdów, zwłaszcza wyprodukowanych przez firmy należące do koncernu Volkswagena spotyka się typowe pompowtryskiwacze.
Dlaczego wtryski wymagają regeneracji?
Ponieważ na wtryskiwaczach może gromadzić się nagar pochodzący ze znajdujących się w paliwie zanieczyszczeń (głównie siarki) oraz spalonego oleju z czasem ulegają one znacznemu zabrudzeniu. Powoduje to nie tylko problemy z przegrzewaniem się, ponieważ przepływające paliwo nie może skutecznie schłodzić poszczególnych elementów, ale również złe ukierunkowywanie jego strumienia. Sposobem na naprawę jest profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy. Obejmuje ona czyszczenie, a w razie potrzeby także wymianę uszkodzonych części. Na ogół będą to końcówki rozpylacza, zaworka sterującego albo uszczelnień.
Co dzieje się na stanowisku probierczym?
Wtryskiwacze, które zostały poddane regeneracji, muszą zostać dokładnie sprawdzone. W tym celu niezbędne jest użycie właściwego stołu probierczego, który będzie w stanie sprawdzić wielkość dawki paliwa przy różnych poziomach obrotów, a także wygenerować odpowiednie kody IMA, które po montażu należy wprowadzić do sterownika silnika. Dobrym przykładem urządzenia probierczego jest wykorzystywany przez firmę Diesel Expert próbnik EPS 205. Pozwala on na testowanie wtryskiwaczy CRI Piezo, wtryskiwaczy elektromagnetycznych CRI, wtryskiwaczy elektromagnetycznych CRIN oraz wtryskiwaczy 1- i 2-sprężynowych DHK i pompowtryskiwaczy UI. Podczas pracy próbnik przeprowadza szereg testów uzależnionych od typu wtryskiwacza – mogą to być m.in. testy szczelności zewnętrznej i wewnętrznej, a także sprawdzanie różnych dawek – pilotującej, biegu jałowego i pełnego obciążenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana