Czym różnią się opony przemysłowe od opon stosowanych w samochodach?
Od maszyn budowlanych i pojazdów specjalistycznych oczekuje się szczególnej efektywności i niezawodności. Dlatego muszą być wyposażone w wytrzymałe i odporne na uszkodzenia opony przemysłowe, które sprostają największym obciążeniom. Warto więc zapoznać się z parametrami opon przemysłowych i dowiedzieć się, czym różnią się od opon stosowanych w samochodach.
Czym są opony przemysłowe?
Opony przemysłowe to szeroka grupa asortymentowa opon przeznaczonych do maszyn budowlanych i pojazdów specjalistycznych. Wśród nich są opony do ładowarek, koparek, wózków widłowych, równiarek, wozideł i wielu innych maszyn. Różnią się niemal wszystkimi parametrami od zwykłych opon samochodowych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Muszą bowiem sprostać wielu wyzwaniom i ogromnym obciążeniom eksploatacyjnym. Dlatego ich budowa i rodzaj bieżnika przystosowane są do konkretnego typu maszyny i rodzaju wykonywanej prac. Z pełną gamą opon przemysłowych zapoznać się można, odwiedzając witrynę internetową producenta opon Magna Tyres Group z Rudawy.
Rozmiary i nośność opon przemysłowych
Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą między oponami przemysłowymi a samochodowymi jest ich rozmiar. Większość opon do maszyn to produkty o dużych, a czasami bardzo dużych rozmiarach. Doskonałym przykładem jest radialna opona 445/95R25 przeznaczona do maszyn wielkogabarytowych. Stosowana jest najczęściej do dźwigów samobieżnych. Ważnymi parametrami opon przemysłowych jest nośność i dopuszczalna prędkość. W oponach wielkogabarytowych stosuje się oznaczenia gwiazdowe. Więcej gwiazdek mają opony o solidniejszej konstrukcji.
Opony diagonalne i radialne
Ogumienie przemysłowe dzieli się też pod kątem budowy wewnętrznej. Dostępne są modele diagonalne, diagonalne z opasaniem i radialne. Diagonalne są sztywne ze względu na grubą warstwę kordu w całym przekroju opony. Mają mniejsze zdolności trakcyjne i wyższe opory toczenia. Opona diagonalna z opasaniem ma dodatkowo kilka warstw kordu ułożonych obwodowo, w celu wzmocnienia i usztywnienia czoła opony, co uodpornia ją na deformacje podczas pracy. Opony radialne charakteryzują się lepszymi zdolnościami trakcyjnymi i większą nośnością oraz są bardziej elastyczne. Specyficznym rodzajem ogumienia są superelastyczne pełne opony, przeznaczone do wózków widłowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana