Czym charakteryzuje się letni olej napędowy?

Paliwo tankowane latem różni się swym składem od tego kupowanego zimą. Każde z nich ma odmienną, zmodyfikowaną przez producenta formułę. Na jakoś paliwa w klimacie umiarkowanym mają wpływ pory roku i związane z nimi warunki atmosferyczne. Najmniej kłopotów jest z benzyną, gdzie zimą prężność par jest wyższa, co niekiedy przysparza kłopotów z zapłonem. Nieco więcej problemów jest z olejem napędowym. Różnice między zimowym a letnim są większe.
Czym jest letni olej napędowy?
Olej napędowy źle znosi zimę, ponieważ w czasie panowania niskiej temperatury wytrąca się z niego parafina, blokująca filtr paliwa i tym samym uniemożliwiająca rozruch silnika. Letni olej napędowy zamarza przy temperaturze -7 stopni Celsjusza. Natomiast już przy -6 stopniach zaczyna on mętnieć, co jest niebezpieczne dla silnika samochodu. Olej napędowy letni dystrybuowany jest przez przedsiębiorstwa takie, jak EL-BO Paliwa, od połowy kwietnia do końca września. Parametrem, który go charakteryzuje, jest gęstość. Od niej zależy skuteczność i funkcjonalność pracy układów filtracyjnych i silnika. Jeżeli wskaźnik gęstości jest duży, może dojść do pogorszenia procesów rozpylania i parowania paliwa. Letni olej napędowy ma gramaturę od 840 do 860 kg/m3. Natomiast gęstość oleju zimowego jest niższa. Letni olej napędowy przede wszystkim nie posiada w składzie tych wszystkich dodatków, które są dodawane przez producentów do paliwa zimowego. Są to domieszki w postaci substancji zapobiegających mętnieniu i rozwarstwianiu się oleju. Dodatkowo przeciwdziałają one procesowi wytrącania się parafin. Taki olej posiada w swoim składzie mniej siarki, co przekłada się na czystość spalin i dobrą kondycję silnika i aparatury wtryskowej.
Jakie są sezonowe rodzaje olei napędowych?
Aby oleje napędowe sprawdzały się w różnych warunkach pogodowych bez szkody dla silników, ustalono trzy okresy dla produkcji odpowiednich olei napędowych:
letni – od połowy kwietnia do końca września o CFPP, czyli temperaturze zablokowania zimnego filtra nieprzekraczającej 0 stopni C,
zimowy – od 16 listopada do końca lutego o CFPP nie wyższym niż – 20 stopni C, przejściowy, gdzie rozróżnia się dwa okresy – jeden od 1 marca do 15 kwietnia i 1 października do 15 listopada o temperaturach nie wyższych niż – 10 stopni C.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Leasing Polski Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Samochody - leasing woj. pomorskie80-298 Gdańsk, Budowlanych 72
-
Zygmunt Ostrowski Autoregeneracja
Samochody - myjnie woj. zachodniopomorskie75-108 Koszalin, Kolejowa 7b
-
Autoholowanie Posłowski
Samochody - holowanie, pomoc drogowa woj. świętokrzyskie25-146 Kielce, Posłowicka 37a