Czy i kiedy warto regenerować chłodnice?
Chłodnice cieczy oraz klimatyzacji ze względu na swoją budowę oraz umieszczenie są w dużej mierze narażone na uszkodzenia. Należy jednak pamiętać, że odgrywają one niezwykle istotną rolę, ponieważ to od ich pracy zależy prawidłowe chłodzenie jednostki napędowej. Zanim podejmiemy decyzję o tym, czy dana chłodnica ma zostać poddana regeneracji czy wymianie, warto rozgraniczyć jej uszkodzenia od zużycia wynikłego z normalnej eksploatacji samochodu.
Kiedy warto regenerować chłodnice?
Na regenerację chłodnicy warto zdecydować się, gdy koszty związane z zakupem nowego podzespołu przewyższają koszty regeneracji, a chłodnica nie uległa uszkodzeniu, który wykluczałby możliwość jej zregenerowania. Warto przy tym pamiętać, że regeneracji mogą zostać poddane chłodnice, które zostały wykonane z miedzi lub stopu metalu. Nie jest to powszechne rozwiązanie w nowoczesnych modelach pojazdów osobowych. Znacznie częściej można spotkać się z chłodnicami miedzianymi w samochodach ciężarowych, maszynach rolniczych oraz budowlanych.
Należy również mieć na uwadze, że nie każdy serwis zajmuje się regeneracją chłodnic. Ze względu na swoją delikatną budowę, prace związane z regeneracją muszą zostać przeprowadzone przez osoby, które mają doświadczenie w tej dziedzinie. Co więcej, nie we wszystkich warsztatach lub serwisach możliwe jest skorzystanie z takiej usługi. Zdarza się natomiast, że naprawy są robione w sposób prowizoryczny. Warto wiedzieć, że zalepianie w kanale rdzenia chłodnicy dziury może przynieść efekt jedynie na chwilę. Co gorsza, tego rodzaju naprawy na szybko potrafią się mścić na trasie, gdzie wszelkie nieszczelności w chłodnicy mogą być przyczyną problemów ze strony silnika.
Dlatego regenerację chłodnicy warto skonsultować w wyspecjalizowanych serwisach, takich jak Radiator Service z siedzibą w Poznaniu.
Co wskazuje na to, że chłodnica może wymagać regeneracji?
Oczywiście, by zdecydować się na regeneracje chłodnicy, najpierw muszą się pojawić jakieś problemy z jej strony. Najprostsze jest odczytanie występowania wysokich temperatur ze wskaźnika temperatury silnika, jednakże nie wszystkie modele są w niego wyposażone. Kolejnym łatwym do zaobserwowania symptomem jest pojawienie się wycieku w okolicy chłodnicy. Oznacza to, że w układzie chłodniczym doszło do nieszczelności i znajdująca się tam ciecz robocza przedostaje się na zewnątrz. Alarmujące powinny być też problemy ze strony termostatu lub niedobór płynu chłodzącego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana