Belka skrętna. Co to takiego?
Producenci samochodów prześcigają się w różnych koncepcjach konstrukcyjnych sinika, nadwozia, podwozia i innych elementów pojazdów. Jednym z ciekawych rozwiązań tylnego zawieszenia, szczególnie preferowanym przez francuskie marki, jest zawieszenie półzależne. Jeśli chcesz wiedzieć, jak jest zbudowane, przeczytaj artykuł. Dowiesz się, czym dokładnie jest belka skrętna.
Dwa typy zawieszenia – niezależne i zależne
Producenci pojazdów stosują tylne zawieszenia zależne lub niezależne. Zawieszenie zależne to takie, w którym koła jednej osi osadzone są na wspólnym sztywnym elemencie, takim jak most napędowy lub nienapędzana belka osi. Cechą charakterystyczną tego rozwiązania, a przy okazji dużą wadą jest zjawisko przenoszenia obciążeń wywołanych nierównościami drogi z jednego koła na drugie. Oznacza to, że zmiana położenia jednego z kół, wywołuje zmianę położenia drugiego koła.
Budowa zawieszenia niezależnego jest bardziej skomplikowana. Dzięki temu każde z kół reaguje na nierówności terenu niezależnie od drugiego. Jest to zdecydowanie nowocześniejsze rozwiązanie, powszechnie stosowane w nowoczesnych autach. Zapewnia komfort i większe bezpieczeństwo jazdy. Jak można dowiedzieć się od specjalistów ze sklepu motoryzacyjnego Rozruch z Raciborza, trzecią opcją jest zwieszenie półzależne.
Zawieszenie z belką skrętną
Konstrukcją łączącą cechy obydwu typów zawieszenia jest zawieszenie półzależne z belką skrętną. Polega na tym, że koła belki skrętnej pracują tylko częściowo niezależnie. Zbudowane jest ze sztywnej osi poprzecznej z przyspawanymi lub przykręconymi na stałe dwoma wahaczami wleczonymi i przymocowane do nadwozia za pomocą przegubów elastycznych. Działanie tego typu zawieszania jest efektywne dzięki temu, że oś poprzeczna belki skrętnej nie znajduje się w osi kół i zamocowana jest do wahaczy. W ten sposób przyjmuje wszystkie siły podłużne i poprzeczne działające na tylne zwieszenie. Belka wykonuje ruchy pionowe, a w mniejszym zakresem także poziome, pełniąc jednoczenie rolę stabilizatora.
Jakie zalety ma zawieszenie z belką skrętną?
Zauważalną zaletą zawieszenia połzależnego jest prosta i kompaktowa budowa, dzięki temu jego naprawa może być przeprowadzona za pomocą podstawowych narzędzi warsztatowych. Charakteryzuje się skutecznością, a także dużym skokiem kół, w porównaniu do innych typów zawieszenia oraz niewielkimi zmianami w geometrii kół podczas pokonywania zakrętów, jazdy pod obciążeniem i po wybojach. Belka skrętna ma też swoje wady. Największymi z nich jest mniejsza stabilność na nierównościach i większe drgania przenoszone na nadwozie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana