Akumulatory kiedyś a dziś. Ewolucja technologii
Akumulator jest dziś standardowym wyposażeniem każdego pojazdu. W autach z silnikami spalinowymi pozwala na dostarczenie energii do rozruchu, a także zapewnia zasilanie systemów elektronicznych nadzorujących pracę poszczególnych układów. W samochodach elektrycznych oraz hybrydach akumulatory są magazynami prądu potrzebnego do napędzania auta. Historia akumulatorów samochodowych ma już niemal 100 lat, a liczba zmian w ich konstrukcji jest ogromna.
Klasyczne akumulatory samochodowe
Problem dostarczania napięcia pozwalającego na rozruch silnika w pierwszych samochodach rozwiązywano za pomocą mechanizmu korbowego, który obracał wałem, a jednocześnie dzięki prądnicy generował potrzebną iskrę. Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem rozruszników elektrycznych, które musiały być wyposażone w odpowiednie źródło prądu w postaci akumulatora. W latach 20. XX wieku do samochodów trafiły więc akumulatory kwasowo-ołowiowe, będące rozwinięciem konstrukcji Gastona Planté z 1860 roku, a zatem urządzenia z płytami ołowianymi pokrytymi siarczanem ołowiu oraz elektrolitu w postaci wodnego roztworu kwasu siarkowego. Nowsze konstrukcje kwasowo-ołowiowych akumulatorów samochodowych miały anody wykonane ze stopu ołowiowo-antymonowego oraz katody pokryte warstwą tlenku ołowiu. Najnowsze konstrukcje są zwykle bezobsługowe, stosuje się w nich anodę ze stopu ołowiu z wapniem wzbogaconym dodatkiem srebra. Powoduje to zmniejszenie strat elektrolitu. Dodatkowo wykorzystywane są rozwiązania ograniczające parowanie wody z elektrolitu.
Nowoczesne rozwiązania techniczne w akumulatorach
Zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną w nowych modelach samochodów sprawiło, że tradycyjne konstrukcje ołowiowo-kwasowe uległy pewnym modyfikacjom mającym na celu zwiększenie ich pojemności i wydajności, a także podniesienie trwałości. Sposobem na osiągnięcie lepszych rezultatów było wprowadzenie do składu płyt cyny. W ten sposób powstało wiele odmian akumulatorów o podwyższonej wytrzymałości, szeroko wykorzystywanych w pojazdach z systemami Start & Stop np. akumulatory ECM (Enhanced Cycling Mat), AFB (Advanced Flooded Battery) oraz EFB (Enhanced Flooded Battery). Opracowano też konstrukcje typu AGM (Absorbent Glass Mat), gdzie do separowania płyt stosuje się specjalne porowate maty z włókien szklanych lub polimerów.
Szeroki wybór nowoczesnych akumulatorów dopasowanych do potrzeb różnych typów samochodów można znaleźć w ofercie sklepu BATCAR. Sprzedaje on nie tylko akumulatory tradycyjne, ale również żelowe, a asortyment obejmuje ponadto kable rozruchowe, prostowniki oraz urządzenia rozruchowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana